Een bedrijfsvoeringstijger met bijna 40 jaar ervaring bij uitvoeringsorganisaties van het Rijk: maak kennis met Michel van der Koogh, de nieuwe directeur FMH. Op woensdag 1 oktober is hij officieel begonnen. Michel over FMH: ‘FMH mag juist wel wat minder bescheiden zijn.’
Beeld: FMHaaglanden
Michel van der Koogh (links) en Pablo Hunnego
Welkom bij FMH, Michel. Stel jezelf even voor!
‘Michel van der Koogh, 59 jaar, getrouwd, vader van 2 volwassen dochters en opa van 2 kleinkinderen. Mijn vrouw heeft sinds 2011 een haarwerkstudio, zij helpt dus vrouwen en kinderen die bijvoorbeeld door chemotherapie hun haar verliezen. Ik heb enorme bewondering voor de passie waarmee zij dat doet. Zelf ben ik volgend jaar 40 jaar in dienst bij de Rijksoverheid. Best lang als je weet dat ik destijds in 1986 dacht dat ik het een paar maanden ging proberen. Ik ben altijd werkzaam geweest in de bedrijfsvoering, én altijd bij uitvoeringsorganisaties zoals Rijkswaterstaat en O&P Rijk. FMH past dus echt bij mij.’
Je komt van O&P Rijk en werkte op Schenkkade 100. FMH was daar ook jouw facilitaire dienstverlener. Hoe heb je die dienstverlening ervaren?
‘De kwaliteit van de FMH-dienstverlening vond ik altijd prima, zeker in coronatijd, toen we op de Schenkkade gewoon doorwerkten. FMH mag juist wel wat minder bescheiden zijn. Als het heel lang duurde tot de leverancier de defecte koffieautomaat kwam repareren, ja, dan mopperde ik ook wel eens. Daar zie ik vooral verbeterkansen, in de keten van FMH en zijn leveranciers en rijkspartners zoals RSO en SSC-ICT.’
"Bij een onderwerp als de taakstelling vind ik de menselijke kant minstens net zo belangrijk als de zakelijk kant."
Een groot actueel thema bij FMH is de taakstelling. Geen makkelijke tijd om aan boord te stappen. Hoe wil je ons door die woeste baren loodsen?
‘Aan de ict-kant zie ik kansen. Nieuwe technieken zoals datagedreven werken en AI moeten besparingen kunnen opleveren. Dat moeten we natuurlijk nog wel gaan onderzoeken. Ik weet ook dat de taakstelling een vervelend onderwerp is, een onderwerp dat impact gaat hebben op de organisatie. Juist daarom moeten we het bespreekbaar maken. Daarbij vind ik de menselijke kant minstens net zo belangrijk als de zakelijke kant. Ik ben van eerst het zuur en dan het zoet: laten we op tafel leggen wat er speelt, en daarna samen kijken hoe we dat in goede banen kunnen leiden.’
Wat zijn je verdere ambities en plannen voor FMHaaglanden?
‘Als ik van een afstandje kijk, zie ik een organisatie die echt is gericht op dienstverlening. We willen optimale dienstverlening blijven bieden, ook al hebben we minder te besteden. Dat is natuurlijk een prachtige ambitie, maar is het ook realistisch?
Security en privacy wil ik steviger verankeren in de organisatie. Daar lopen we gewoon risico’s. Het moet duidelijk zijn wie waarvoor verantwoordelijk is. Bij O&P Rijk waren we gestart met een crisismanagementteam, daar moeten we bij FMH ook aan beginnen. Deze tijd vraagt daarom.’
Stel je voor dat ik je over een jaar weer interview. Wat hoop je dan te hebben bereikt?
‘Ik hoop dat ik na een dag of 100 de organisatie ken, en dat de organisatie mij kent. Over een jaar hoop ik dat ons bestuur er vertrouwen in heeft dat wij op de goede weg zitten met de taakstelling. Dat we complimenten krijgen over hoe we dit traject oppakken richting de FMH-medewerkers, onze afnemers, de ketenpartijen, en onze leveranciers.’
Tekst: Sanne Nienhuis