De Dag van de Schoonmaker: ‘Het is heel belangrijk dat je elkaar als collega’s ziet’

Voor de schoonmaak van de rijkskantoren in ons verzorgingsgebied werkt FMHaaglanden (FMH) samen met – in de meeste gevallen – de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO), onderdeel van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De Dag van de Schoonmaker, 15 juni, is een mooie aanleiding om stil te staan bij deze samenwerking. We spreken erover met Marishka Klabér, facilitair medewerker bij FMH en Asha Raghunath, ambulant objectleider bij de RSO.

Asha Raghunath (RSO) en Marishka Klabér (FMH)
Asha Raghunath (RSO) en Marishka Klabér (FMH)

Marishka, wat houdt jouw werk voor FMH in?

Marishka: ‘Als facilitair medewerker bij FMH is alles wat ik doe erop gericht onze klanten te faciliteren. In mijn geval voor drie panden, Bezuidenhoutseweg 73, CentreCourt en Bruggebouw Oost. Dat doe ik achter de Servicebalie, telefonisch bij het Facilitair contactcentrum, en dus door contact te onderhouden met de RSO.’

En Asha, hoe zit dat voor jou bij de RSO?

Asha: ‘Mijn functie is ambulant objectbegeleider. Dat betekent dat ik op twee FMH-locaties, Bezuidenhoutseweg 73 en CentreCourt, de schoonmaakmedewerkers aanstuur. Dat zijn bij elkaar ongeveer 60 mensen. Verder is mijn werk contact houden met FMH, controles uitvoeren en de urenadministratie doen.’

Hoe hebben jullie met elkaar te maken?

Marishka: ‘Wij hebben om de zes weken een operationeel overleg. Dan bespreken we bijvoorbeeld projecten die in de panden lopen, operationele zaken en materialen die besteld moeten worden. Natuurlijk hebben we het dan ook over dingen die goed gaan en die minder goed gaan.’

‘Als er iets is, weet ik dat ik Asha altijd kan bellen, en dat het dan geregeld wordt.’

Zoeken jullie elkaar ook tussendoor op?

Asha: ‘Ja zeker! Stel dat er een facilitaire opdracht komt die is niet duidelijk, dan bel ik Marishka en vraag ik wat precies de bedoeling is. Dat gaan we dan uitvoeren, en als we dat gedaan hebben, koppelen we dat terug.’

Marishka: ‘Als er spoedgevallen zijn, neem ik meteen contact op met Asha. Zij zorgt dan dat er snel schoongemaakt wordt. Als er projecten lopen, bespreken wij samen de schoonmaakaspecten daarvan. Er zijn weken dat we dagelijks contact hebben, en soms maar één keer per week.’

Hoe bevalt de samenwerking?

Marishka: ‘Ik ben heel blij met Asha. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je elkaar als collega’s ziet. Je moet het samen doen. Als er iets is, weet ik dat ik Asha altijd kan bellen, en dat het dan geregeld wordt. Dat zien wij allebei zo en daar werken we ook voor.’

Asha: ‘Als er problemen zijn, zien wij dat als een uitdaging. Zo’n uitdaging vinden we het mooist aan ons werk. We zijn dan heel blij als we het samen hebben opgelost. Soms geven we onszelf een compliment: dat hebben we weer goed gedaan!'

Willen jullie nog iets toevoegen dat ik niet heb gevraagd?

Asha: ‘Het is vandaag de Dag van de Schoonmaker. We willen alle schoonmaakmedewerkers bij RSO bedanken voor het goede werk dat zij doen.’ Marishka vult aan: ‘Zeker op Bezuidenhoutseweg 73, met alle veranderingen en projecten die daar spelen. Heel erg bedankt!’