Kansen in crisis

Het coronavirus heeft wereldwijd gigantische impact, maar niet alle impact is negatief. Verschillende projectleiders bij FMHaaglanden zagen en grepen de kans om hun project juist nu uit te voeren. De winst? Ongehinderd doorwerken in een vrijwel leeg pand en de bewoners overlast besparen. We nemen je graag mee in de projecten van Marco de Boer, Andrea de Vries en Kenneth Lamens.

Vervanging av-apparatuur Turfmarkt 147

Turfmarkt 147: vervanging audiovisuele apparatuur

Marco: “Eind mei hebben we 22 vergaderruimtes voorzien van smartboards. Nu zijn we bezig met de volgende twintig ruimtes. Dat is deel van het project om de audiovisuele apparatuur in de 78 vergaderzalen in Turfmarkt 147 te vervangen. De werkzaamheden waren gepland in de zomer omdat de vergaderruimten dan pas vrijgespeeld konden worden. Doordat ook rijksambtenaren medio maart thuis gingen werken, viel de druk op de vergaderruimten opeens weg. Nu konden we die 22 ruimtes in één keer probleemloos reserveren.


“In dit project trekken we samen op met SSC-ICT. Vanwege de verwachte toegenomen behoefte aan videoconferencing, heeft SSC-ICT besloten die functie versneld aan de smartboards toe te voegen. Het komt dus heel goed uit dat die smartboards er al hangen. De ambtenaren van BZK en JenV treffen straks spiksplinternieuwe smartboards aan waarmee ze op termijn ook kunnen videovergaderen – en zonder een centje overlast.”

Interne shuffle Beatrixpark

Beatrixpark: interne verhuizing

Andrea: “Rijkskantoor Beatrixpark is begin april vanwege de coronamaatregelen helemaal gesloten. Er liep een interne shuffle om afdelingen in dit pand aaneengesloten te huisvesten. Het lege pand gaf de ultieme gelegenheid om, zonder enige overlast, de benodigde wandjes te plaatsen voor UBR en Logius. Het RVB, de aannemer en ik moesten daarvoor natuurlijk coronaproof samenwerken. Voordat de aannemer aan de slag ging, ben ik met de tekeningen onder mijn arm op het Beatrixpark langs gegaan om met tape aan te geven waar de wandjes precies moesten komen. Ook de opleveringsronde hebben we op anderhalve meter afstand gedaan. Ik ben trouwens zeer te spreken over de aannemer. Ze hadden natuurlijk kunnen denken: jij zit toch ver weg, we doen het rustig aan. Maar zij namen ook zonder controle echt hun verantwoordelijkheid.”

Nieuwe vloerbedekking voor Terminal Zuid

Terminal Zuid: vervanging vloerbedekking

Kenneth: “Terminal Zuid wordt intensief gebruikt. Op vier verdiepingen de vloerbedekking vervangen, kan dus niet anders dan in kleine stukjes. De schuifruimte bestond uit twee leslokalen, waarin we 36 werkplekken konden maken. Dat gaf dit project een verwachte doorlooptijd van acht maanden. In de coronatijd hebben we het hele project in zeven weken afgerond.


“Doordat het pand vrijwel leeg was, konden we alle partijen heel efficiënt inplannen. De verhuizer, de sloper, de tapijtlegger en opnieuw de verhuizer: iedereen kon achter elkaar doorwerken. Het meubilair konden we in een andere beuk kwijt, zodat we geen opslagruimte hoefden te huren. En gedurende het project waren er toch drie vleugels beschikbaar voor mensen die in een kritisch proces werkzaam waren. De gebruikers van Terminal Zuid keren straks terug naar een mooi gestoffeerde werkplek. Het spreekt vanzelf dat de projectkosten ook aanzienlijk lager uitvielen. Ja, voor dit project was de coronacrisis echt een win-win-winsituatie.”

Tekst: Sanne Nienhuis    Foto's: Marco de Boer, Andrea de Vries en Kenneth Lamens