Nationale Week Zonder Vlees - mét recepten voor thuis!

Vaker een dag zonder vlees of vis - iets minder mag ook - is een kleine moeite, die een enorme positieve impact heeft op mens, dier en milieu. Van 8 tot en met 14 maart organiseert de Stichting Nationale Week Zonder Vlees voor de vierde keer de Nationale Week Zonder Vlees.

©FMH

FMH en onze cateraars dragen dit initiatief een warm hart toe. In de bedrijfsrestaurants laten onze cateraars je de verrassende mogelijkheden van de vegetarische keuken ontdekken. En: speciaal voor alle thuiswerkers trakteren onze cateraars je op een aantal heerlijke recepten. Albron en Eurest: bedankt voor de inspiratie!

101 liter water, 79 kilometer en 770 gram vlees

De Stichting Nationale Week Zonder Vlees promoot een ‘flexitarisch’ eetpatroon. Je wisselt vlees en vis af met vegetarische of volledig plantaardige gerechten. Leuk, maar wat bespaar je nu eigenlijk? Als je één week geen vlees eet, bespaar je 101 liter water, 79 kilometer rijden met een gemiddelde auto en 770 gram vlees. Als je het een jaar lang volhoudt om één dag per week geen vlees te eten, bespaar je bijna zes kilo aan vlees plus zo’n 587 kilometer rijden met de gemiddelde auto en 750 liter aan water. Meer informatie over de week zonder vlees vind je hier: www.weekzondervlees.nl

Van de cateraars, voor de thuiswerkers: 3x vegetarische recepten (voor 4 personen) om thuis te maken

1. Gravad lachs van bietjes met salade van venkel en zeewier

Dit heb je nodig: 1 pak gekookte bietjes van 500 gram, 150 ml olijfolie, flink snufje zout, snufje peper, halve bos dille, flinke eetlepel grove mosterd, 50 ml azijn, eetlepel suiker of honing, 1 grote venkel of 2 kleintjes, 100 gram wakame salade (verkrijgbaar bij de toko in de vriezer), winterpeen, bosje radijs, mandoline of kaasschaaf waar je dunne plakje mee kunt maken van de bietjes.

Zo maak je het: doe de azijn, zout, peper, suiker, mosterd en de fijngehakte dille in een kom en meng dit. Laat de suiker en zout goed oplossen in de azijn. Voeg hierna al kloppend de olijfolie bij. Even proeven: als de marinade te zuur is, nog wat suiker of honing toevoegen.

Snijd de bietjes in dunne pakjes en doe de marinade erover. Houd een beetje marinade apart voor de venkel. Snijd de venkel doormidden en haal de kern eruit. Schaaf dunne plakjes van de venkel, voeg de marinade toe en meng het geheel met de wakame salade.

Kook de fijngesneden winterpeen helemaal gaar in een klein laagje water met een beetje zout.

Giet het af en blender dit helemaal fijn en voeg drie eetlepels olijfolie toe. Doe dit in een spuitzak. Leg nu de plakjes bietjes op een bord met in het midden de venkelsalade. Maak met de wortelcrème in de spuitzak kleine dotjes rondom het bord. Snijd de radijsjes in kwarten en decoreer de dotjes met de radijs.

2. Courghetti Vegan met pesto en tomaat

Dit heb je nodig: 120 gram rode uienringen, 16 gram basilicum, 4 gram tijm, 20 gram citroen, 320 gram rode paprika, 60 gram kappertjes, 40 gram cashewnoten, 4 gram knoflook, 60 gram snacktomaatjes, 60 gram olijfolie, 20 gram honing, 320 gram geraspte courgette.

Zo maak je het: weeg de ingrediënten af. Was en halveer de tomaten. Meng de tijm, honing, helft van de knoflook en helft van de olijfolie en verdeel dit over het snijvlak van de tomaat. Droog de tomaten vier uur op 45 graden of twee uur op 90 graden. Maak de pesto van de cashewnoten, andere helft van de knoflook, basilicum, kappertjes, olijfolie en de sap van een halve citroen in een keukenmachine      . Houd een paar basilicumblaadjes apart voor de garnering. Was en snijd de paprika in blokjes. Verhit de courgette spaghetti kort in een wok of pan. Meng de courgette spaghetti met de pesto, ui en de paprika. Garneer met gedroogde tomaat en basilicum                                                          

©FMH

3. Stamppot zoete aardappel, geitenkaas en walnoten

Dit heb je nodig: 10 gram kerriepoeder, 250 gram flespompoen, 150 gram Charlotte-aardappels, 300 gram zoete aardappel, 80 gram walnoten, 120 gram geitenkaas, 40 gram pompoenpitten, 150 gram prei, zonnebloemolie, zout en peper

Zo maak je het: weeg de ingrediënten af, schil en snijd de pompoen in gelijke blokjes. Was en pof de aardappel en de zoete aardappel rond de dertig minuten in de oven op 200 graden gaar met een beetje olie. Verhit olie in de pan en bak de pompoen. Voeg de prei en kerrie toe. Rooster de pompoenpitten goudbruin. Haal de schil van de gepofte aardappel en stamp deze samen met de pompoen en de prei, eventueel op smaak brengen met peper en zout. Serveer de stamppot met walnoten en verkruimelde geitenkaas en garneer het geheel met pompoenpitten.                                                                                          

©FMH

FMH Programma Duurzame dienstverlening

Over tien jaar wil FMH een volledig circulaire en CO₂-neutrale facilitaire dienstverlener zijn. Een prachtige ambitie die bijdraagt aan de rijksdoelstellingen. Om in 2030 volledig econeutraal te zijn, is werk aan de winkel. Met onze speerpunten geven wij invulling aan de rijksbrede doelstellingen. Deze zijn vastgelegd in het FMH-jaarplan 2021 en worden uitgevoerd onder regie van het FMH programma duurzame dienstverlening:

  • Vermindering van het aandeel restafval.
  • Het verduurzamen van de catering, inclusief onze vergader- en evenementenservice.
  • Vervoer: elektrificatie van het wagenpark en de distributie van onze facilitaire producten via de logistieke hub.
  • Werkomgeving; circulaire kantoorinrichting
  • Investeren in groenvoorziening
  • Duurzaam uitvoeren van onze schoonmaak

En als rode draad door onze dienstverlening, het creëren van dertig nieuwe banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Tekst: Judith Kraaijenbrink, foto’s: Albron en Eurest